20 juli 2011

Funderingar

Vem bestämmer vad som är ogräs eller inte...? Vem bestämmer vad som är fint eller fult. Vad som ska bort och vad som ska vara kvar. Hm.... Jag älskar Lupiner och har tagit frön som jag ska sprida ut längst ner i vår trädgård tänkte jag. Fick höra härom dagen att "men det är ju ogräs!". Men jag tycker att de är vackra och vill gärna ha ett hav av Lupiner i min trädgård. Vem bestämmer egentligen vad som är ogräs....? Vad är det som avgör att vissa växter är ogräs medan andra inte är det?

Är det kanske samma människor som bestämmer vad som är fin design och vad som är fult? Allt måste ju ändå handla om tycke och smak. Vi är alla olika, och vad som är fint för mig kanske någon annan tycker är fult. Men är inte det viktigaste ändå att jag är nöjd med mitt, och "de andra" är nöjda med sitt? Och att vi kanske kan bli inspirerade och få nya intryck av varandra? Vem vet, man kanske lär sig tycka om något helt annorlunda om man bara öppnar sina sinnen lite.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar