1 augusti 2011

Italiensk pasta

Ikväll har jag lagat riktigt god pasta (om jag får säga det själv) till mig och min kära make. Ni vet sådan som man bara får i Italien, en sås - eller snarare sky, som varken är gjord på grädde/creme fraiche eller tomatsås. Vad är den då gjord av? Vino! Här kommer ett recept på själva sås/sky-basen:

Lök, gärna röd- eller scharlottenlök 2 st - skiva i båtar
Vitlök 4 stora klyftor - tryck till och skiva
Soltorkade tomater 4 st bitar - hacka i mindre bitar
Vitt vin ca 2-3 dl
Olivolja ca 2 msk
Scharlottenlökfond eller någon annan fond som passar (+ ev lite Umami-pasta)
Santa Marias Pasta rossa eller någon annan pastakrydda du gillar

Häll oljan i en traktörpanna (eller liknande)
Stek lök och vitlök mjukt på medelvärme  ett par minuter (ska ej få färg!)
Tillsätt kryddan och soltorkade tomater och fortsätt steka några minuter till
Häll på vinet och lite fond, koka upp. Låt sedan sjuda på svag värme ca 10-15 min

Nu ska såsen/skyn vara mörkare i färgen samt lite oljigare och lite tjockare. Smaka av för att se om det behövs mer salt och kanske lite peppar.

Jaha, och nu då? Jo nu kan man blanda i princip vad som helst. Jag föredrar vegetariskt så jag hade (massor av) broccolibuketter som jag ångkokat lite lätt.

Pasta då? Jo, den kokar man som vanligt och sen blandar man bara ihop allt och toppar med lite parmesanost. Smaskens!

Synd att jag glömde att ta en bild på härligheten innan vi åt upp det, men gott var det. :)

Lycka till!

1 kommentar: