13 november 2011

Kärleksmums

Idag har det varit kalas här hemma! Det var min födelsedag som firades, en dag för tidigt, egentligen fyller jag inte år förrän i morgon. Det var hela familjen som var här och firade mig, både min egen och min sambos. Om jag får säga det själv, så har jag världens finaste familj! Det blev en eftermiddag med mycket prat och skratt! Jag är verkligen lyckligt lottad.

Givetvis så blev det en massa gott också, kakor och tårta. Min 11-åriga dotter hade bakat kärleksmums och jag vill dela med mig av det receptet till er. De blev verkligen supersmarriga! Det är Leila Lindholm som står bakom receptet.

Till 1 plåt:
5 st ägg
4 dl strösocker
4.5 dl vetemjöl
3 tsk bakpulver
5 msk kakao 
300 g smör
2 dl vatten 

Glasyr och garnering:
2 dl vispgrädde
2 msk kaffe
200 g mörk choklad 
2 dl kokosflingor till garnering

Gör så här 
1. Sätt ugnen på 200 grader, varmluft.
2. Vispa ägg och strösocker pösigt.
3. Blanda vetemjöl, bakpulver och kakao i en skål.
4. Sikta mjölblandningen i äggsmeten och vänd försiktigt ihop smeten.
5. Smält smöret och blanda det med vattnet, rör ner det i smeten.
6. Klä en plåt, cirka 40 x 35 centimeter med bakplåtspapper och häll i smeten.
7. Grädda kakan i cirka 15 minuter (den får inte bli torr), prova med en sticka. Låt svalna.
8. Koka upp grädden, häll i espressokaffet och rör i 200 gram finhackad mörk choklad.
9. Låt glasyren svalna något och bred den över kakan.
10. Strö över kokos och servera skuren i rutor.

Tack för denna veckan!
Kram Jennica

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar