6 november 2011

Solrosbullar

Ja, det blev långjästa bullar i morse, men degen var fortfarande för kladdig så det blev bra mycket krångligare än det är tänkt att det ska vara...trots att jag använda mer mjöl än det står i receptet. Jag får nog gå en bakskola med någon av mina mer bakkunniga vänner. Här kommer i alla fall receptet, men jag lämnar inga garantier. :) Tänk er att det blir avlånga små "klumpar" snarare än runda bullar. Kommer ni på trixet för att klara utbakningen så kan ni väl höra av er!

Lycka till och tack för denna veckan! /Nellie



Solrosbullar
8-10 bullar

Färsk jäst 3g (3 krm)
Kallt vatten 300g (3 dl)
Rågsikt 390g (6,5 dl) OBS! ej siktat rågmjöl!
Salt 8g (1 tsk)
Honung 20g (1 msk)
Solroskärnor

Kvällen innan:
Blanda degen. Rör ut jästen i vattnet och tillsätt sedan övriga ingredienser. Blanda ordentligt. Degen ska vara lös men inte rinnig (det är här jag har lite svårt att bedöma vad "rinnig"är...). Täck bunken med ett lock eller plastfolie (det ska vara tätt) och låt stå i rumstemperatur 8-10 timmar.

På morgonen:
Baka ut bröden. Sätt ugnen på 275 grader med en plåt i mitten. Skrapa ut den lösa degen på mjölat bakbord och dra den till en långsmal rektangel (...och här blir jag lätt irriterad eftersom degen bara kladdar fast i händerna trots mängder av mjöl...!). Vik ihop degen på längden så att den blir ungefär som en baguette. Pensla degen med vatten och strö på rikligt med solroskärnor och lite rågsikt. Låt jäsa ca 30 min.

Baka av bröden. Dela degen i 4-5 cm stora bitar och lägg på bakplåtspapper (det gör inget om de ser lite konstiga ut). Låt paperet glida in på plåten med hjälp av en skärbräda (dock ej i plast!) eller bricka. Sänk värmen till 250 grader och grädda bröden 15-20 min. Ta ut bullarna och låt de svalna på ett galler.

"baguetten" som ska jäsa
nygräddade "bullar"

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar