4 november 2011

Nybakat bröd

Då var det fredag, äntligen! :) I helgen blir det julpyssel igen och lite annat hemmafix. Ska nog ta och göra ett långjäst bröd också (eller bullar rättare sagt), det är verkligen maximalt gott med minimal insats. Toppen, med andra ord! Nybakat bröd är något av det absolut godaste jag vet, speciellt om det är lite segt (vilket långjästa bröd blir) och med riktigt gott pålägg eller bara smör för den delen som smälter sådär lagom mycket. Mums! Så länge jag kan minnas har jag föredragit en god smörgås framför de flesta kakor.

Jag "brukar"använda ett recept från Martin Johanssons bok enklare bröd (det blir hela tredje gången till helgen och första gången blev det totalt misslyckat!). Fram till i juni i år bloggade han också om sina mer och mindre lyckosamma bak, värt att läsa om du är sugen på lite brödbak.


Bilder från PaindeMartin

1 kommentar:

  1. Mums. Har ett smaskigt morotsbröd som jag tänk baka i flera veckor nu, men tiden har inte hunnits med... Det har däremot hunnits med en massa kakbak. Humm.

    Ha en skön helg!

    SvaraRadera