19 maj 2012

Müsli för badsäsong

Sommaren närmar sig och därmed badsäsongen. Hua säger jag bara! Det är samma visa varje år, eller hur?!? Det sorgliga är att hur snygga vi än är så verkar det vara svårt att känna sig nöjd, och då menar jag nöjd som att vi kan gå med högt huvud längs stranden och sträcka lite extra på oss. :) Om det finns någon som läser som redan känner så, snälla berätta hur ni bär er åt! När jag ser på strandbilder från tidigare somrar så kan jag tänka, shit, jag var ju rätt vältränad, men det tyckte jag så klart inte då...och nu är det ju en helt annan femma att komma i form efter graviditeten.

Badsäsongen är ju en sak, men mer som en morot att anstränga sig lite extra, för egentligen är ju det viktigaste att man mår bra och att kroppen klarar av vardagens aktiviteter. Snygg kroppsform kommer som en bonus till välmåendet, så känner jag i alla fall, oftast, dock inte varje dag...

Snart kommer jag till müslin men först en viktig sak när det gäller vår kost, ni vet väl att det är det vi äter varje dag som är det som avgör om vi äter "rätt" eller "fel"? Där är nog frukosten den måltid vi varierar minst och därmed är det extra viktigt att den är bra. Jag gillar att äta fil på morgonen och har gjort en egenrostad müsli de senaste åren. Varning! Har man väl börjat rosta egen är det svårt att gå tillbaka till köpe-müsli. Nu har jag gjort en ny variant på müsli, mest för att jag inte fick tid till att göra den vanliga men också för att jag ville dra ner lite på kolhydraterna samt att jag fick inspiration på vår föreläsning om raw food.

Här kommer receptet:

Blanda samma nedan ingredienser (välj gärna ekologiskt) i en burk med tätslutande lock. Klart! Det går självklart bra att ta mer/mindre för att göra en blandning som du gillar. :)
  • 1/2 dl Råa kakaonibs - luktar choklad men smakar lite bittert, är otroligt uppiggande och proppade med antioxidanter. Finns att köpa här.
  • 1 dl Solroskärnor
  • 1 dl Pumpakärnor
  • 1/2 dl Krossade linfrön
  • 1/2 dl Psylliumfrön (även kallade loppfrön) - jag brukar köpa Risentas
  • 1 dl Någon form av gryn eller flingor t.ex. havregryn eller dinkelflingor
Till detta brukar jag rosta nötter separat. Man kan ta vilka nötter som helst men jag föredrar mandlar och hasselnötter. Jag rostar dem i en långpanna i ugnen i ca 10 min på 225 grader, rör om en gång efter halva tiden. Sen mixar jag dem i en lite skål som man har till mixerstaven men det är bara för att det går så snabbt. Det går ju lika bra att hacka nötterna med kniv, manuellt så att säga. Nötterna förvaras också i en burk med tätslutande lock. De kan med fördel även användas till diverse efterrätter och mellanmål.

Nu kan du avnjuta en riktigt god müsli till din filmjölk (eller naturell yoghurt om du gillar det bättre). Blanda gärna i lite färsk frukt för naturlig sötma och mer smak!

fröblandningen

nötblandningen


3 kommentarer:

  1. Verkar nyttigt och bra! Själv kör jag havregrynsgröt varje morgon, det är väl godkänt det med? :-)

    SvaraRadera
  2. Det där lät gott! Varje gång jag läser om någon som gör egen blandning så tänker jag att jag också ska göra det men så går luften ur mig innan jag kommer dit. Verkligen synd för jag kan tänka mig att det smakar extra bra om man får välja ingredienser själv... Och själv får jag bada i vassen som alla andra år:-) Kram

    SvaraRadera
  3. Det ser nästan ut som min morgonmüsli, det enda jag inte har i är Råa kakaonibs som jag aldrig hört talas om. Men ska genast spana in, låter gott!
    Ja visst är det sjukt det där med att aldrig vara nöjd. Tittade höromdagen på bilder från 20års ålder, då jag hade magrutor men tyckte då att man var alldeles för rund... man är liksom aldrig nöjd, det är ju helt galet. Tycker dock att man trivs bättre med sig själv efter en graviditet, man har blivit tryggare i sig själv och det spelar inte så stor roll med några extrakilon här och där.
    Tack för fina ord hos mig och nu sträckte jag på mig lite extra.
    Ha en fin dag nu
    Kram
    Helena

    SvaraRadera