3 mars 2012

Ayurveda

Idag har jag varit på en inspirerande föreläsning om ayurveda. Jag har varit intresserad av denna "lära om livet" under en längre tid. Jag har läst en del böcker och tycker att det finns mycket intressant att lära om detta sätt att se på mat, träning och sömn, ja hela livsstilen faktiskt, allt för att förstå vad som passar just mig att äta, vilken träning jag mår bäst av och hur mitt optimala sömnmönster ser ut. Det gav insikt i varför jag inte är så förtjust i viss mat, som enligt ayurveda inte passar min kroppstyp. :)

Ayurvedan syftar till att stärka kroppen och sinnet på det sätt som behövs för att vi ska vara i balans och därmed förebygga sjukdom, och då menar man inte bara klassiska sjukdomar på västerländskt sett att se det utan även sådant som gör att vi inte mår så bra som vi skulle kunna, t.ex. trötthet, krånglig mage, nedstämdhet etc. Man ser mat som medicin, men det är olika "recept" för olika personer, dvs, vad man ska äta, hur mycket, när och hur bör maten tillagas. Ekologiskt är en självklarhet, den största delen är vegetarisk mat men inte uteslutande och alkohol är i princip bannlyst. Men, man behöver ju inte gå "all in" om man inte vill. :)

Det är verkligen kul att komma iväg och tillbringa ett par timmar med att lära sig nya saker. Det finns ju så mycket som man tänker att man vill förändra eller nya saker man vill prova på, men ofta stannar det vid just en tanke. Man kommer liksom aldrig till skott. Känns det igen?

Jag tycker att det är just energin att komma till skott som är den största vinningen med inspirerande föreläsningar. Många gånger har man hört mycket av det som sägs förut eller man har läst om det och tänkt att det skulle jag vilja göra/prova, men sen har det fallit i glömska. Eller så var det inte rätt tillfälle just då så man kunde inte ta det till sig. Ibland behöver man höra samma sak en massa gånger innan man verkligen agerar och gör det till verklighet.

Jag kommer nog inte ändra min livsstil radikalt just nu, men med nya insikter och massa inspiration så ska jag ta några steg på vägen till en bättre kost, jag ska äta mer mat som min kropp mår bra av och hjälper mig att vara i balans. Jag avslutar med ett klassiskt ayurvediskt uttryck som tycker är mycket tänkvärt. /Nellie

Ta dig tid för hälsa så slipper du ödsla tid på sjukdom!


Bild från liliypodyoga

3 kommentarer:

  1. Ayurvedisk filosofi är ju så spännande! Och att gå på föreläsning sådär ger verkligen massor av energi.
    Jag tror mycket på ayurved även om jag inte direkt lever därefter. Men jag försöker lyssna på kroppen och känna in vad den vill ha för mat osv. Konstigt nog tycker jag man känner det mycket lättare när man är gravid. Kanske är signalerna starkare då. Likaså försöker jag tänka på detta när det gäller mat till min 1,5-åringa dotter. Barn har ju liksom inte satt sina signaler ur spel ännu och att det är viktigt att de får äta som deras kroppar signalerar när det gäller kolhydrater/fett/proteiner.
    Ha en fin kväll!
    Linda

    SvaraRadera
    Svar
    1. Att lyssna på kroppen är ju en bra början. :) Det är verkligen intressant att se på barn, de är så oförstörda. De kan ju göra grymt avancerade yogapositioner utan att veta om det. :) Jag ska verkligen lyssna på min dotter när hon börjar äta, det ska bli intressant att se hur det blir... :) Kram /Nellie

      Radera
  2. Jag har gått en kurs i ayurvedayoga och tycker det är intressant med alla tankar och lärdomar kring detta. Maten är jag inte så bra på, men jag kan känna igen mig mycket i filosofin. Tänkvärt.
    Kram Tittilina

    SvaraRadera