17 mars 2012

Du, bara du...!

Idag håller jag tummarna för att Jennicas lill-tjejs öron inte gör så ont längre. Jag är ännu lyckligt ovetande hur det är när ens barn är sjuka men jag kan tänka mig hur svårt det är när man inte kan göra mycket för att hjälpa dem. Kram till er!

Själv funderar jag just nu mycket på vad jag gör av min tid, om jag skulle vilja förändra något och i så fall vad. Ibland känns allt bara segt och man kommer liksom inte igång med någonting fast det finns massor av saker man vill göra. Lite så har det varit för Kanel & Cayenne på sistone. Det dumma är att ju mer vi segar oss och ju mindre får vi gjort desto slöare och mer omotiverade blir vi. Det blir en ond cirkel. Vad gör man då?

Ibland slår det mig hur galet det är att vi (då menar jag de flesta av oss i största allmänhet) har gillrat vår egen fälla där listan på saker att göra fylls på i snabbare tempo än den betas av. Till slut känns den så lång att det inte ens är lönt att göra något alls. Varför är det så att vi inte hinner med göra alla de saker som vi skulle vilja, även om vissa av dem bara är småsaker och egentligen inte tar så lång tid att göra? Har vi för många saker på listan? Det är ju så skönt när det äntligen blir gjort och jag tänker ofta att det där gick ju snabbt, och enkelt var det också. Men, varför gör vi det inte bara då? Vi spenderar ofta mer tid på att oroa oss över att vi inte hinner med och på att skjuta fram sysslorna än på att verkligen göra något åt saken!

Jag är helt övertygad om att tiden finns, eftersom vi faktiskt har 24 timmar på ett dygn (jo alla människor har lika många timmar på dygnet även om det kan vara svårt att tro ibland) och vi väljer ju helt själva vad vi gör på dessa timmar. Provocerande eller hur? Det betyder ju att vi får skylla oss själva att vi inte hinner med allt. Är det verkligen så enkelt?

Jag har väldigt svårt att acceptera detta faktum för jag vill också hinna med en massa saker, både de vardagliga sysslorna och det kreativa kaoset i min hjärna, frågan är bara hur?

Tips mottages med tacksamhet! /Nellie

Kommer tyvärr inte ihåg vart jag har hittat denna bilden.

2 kommentarer:

  1. Jag håller med. Jag har så galet mycket på min kreativa lista som jag vill göra. Men jag har ju kommit på att jag ägnar för mycket tid framför datorn och då bli annat lidande. Jag försöker hitta en balans och ändå inte låta mina barn bli lidande. För de går ju förstås i första hand. Man får nog helt enkelt bli duktigare på att prioritera. Lättare sagt än gjort :-)
    Kram

    SvaraRadera
  2. Man prioriterar ju vad man gör med sin tid och jag skulle nog säga att man har tid att prioritera något roligt på det 24 timmar man har. Förutom att jobba, sova, hämta och lämna barn, laga middag, lägga barn, förbereda morgondag etc etc så finns det ju iaf någon timmme där emmellan som man kan distribuera som man vill. Men att hinna med allt man vill, nepp, omöjligt! :-)

    För att få tillbaks gnistan så bestämmer jag mig ofta för att vila från det jag vill hitta tillbaks till.

    SvaraRadera