22 mars 2012

Böcker

Jag älskar böcker! Jag älskar att läsa dem, jag älskar att titta i dem, jag älskar vackra bilder, jag älskar att ha böcker och jag älskar att inreda med böcker. Jepp, en riktig boknörd är jag!

Jag har förstått att det finns en hel del som tycker att just bokhyllor ger ett rörigt intryck i ett rum. Att de inte vill ha bokhyllor i sina vardagsrum, utan gömmer hellre undan dem i andra rum där de inte "förstör" inredningen. Jag håller inte med. Jag kan förstå vad man menar, för visst....de kan ge ett lite rörigt intryck och det blir inte så stramt och minimalistiskt precis. Men jag tycker att de tillför personlighet och charm till ett hem!

Jag tycker att bokhyllor fulla med böcker är vackra! Jag tycker att de säger mycket om personen som bor där. Jag tycker också att det är fint att inreda med böcker, det vill säga att man har en trave fina böcker på ett bord eller att man 'visar upp' sina vackra kokböcker i köket. Superfint säger jag!

Vad säger ni?

En sak till. Ni som har bokhyllor hemma, hur sorterar ni era böcker? Här nedan finns bilder från en tjej som har färgsorterat sina böcker och det är något jag sett en hel del av i inredningstidningar. För mig finns bara ett sätt att sortera sina böcker i bokhyllan och det är i bokstavsordning på författaren. Som på biblioteket! När det gäller skönlitteratur vill säga. Fackböcker och andra vackra 'coffe-table böcker' är helt ok att sortera på annat sätt.

Hur gör ni?

Jag är nyfiken idag! :)
Kram Jennica


Bild: Interiörguiden

2 kommentarer:

  1. Jag är en av dom som lagt undan de flesta böckerna i garderoben, men mest för att vi tyckte att bokhyllan stal för mycket ljus. Jag gillar annars när man sorterat böckerna i färg. Precis som ovan :-)

    SvaraRadera
  2. Bokstavsordning! Hur hittar man annars bland alla böckerna? Skönlitteratur och kurslitteratur gäller det. Övriga är indelade (åtminstone försök till) i kategorier så som kokböcker, sport, resor osv.

    SvaraRadera