2 oktober 2011

Närproducerat

Idag tänkte jag slå ett slag för närproducerat, av den enkla anledningen att det är så gott! Självklart finns det fler anledningar att köpa närproducerat - alla som handlar om miljö, att man vet vad man äter och så vidare. De är givetvis inte mindre viktiga, men vi känner till dem. De är en stor anledning till att jag gärna köper närproducerat, men en annan stor anledning är att det smakar bättre. Och så gillar jag att varorna har en historia, ofta en personlig sådan.

Förra veckan hade vi en höstmarknad på jobbet (vi arbetar ju tyvärr inte heltid med K&C). På denna höstmarknad stod flera lokala producenter och visade sina olika varor. En stor favorit är Kullagourmet! Kullagourmet drivs av Catharina Engholm och allt började för nio år sedan när hon gjorde knäckebröd till en julmarknad. Dessa knäckebröd sålde slut direkt och det var starten för hennes företag, som hon idag driver hemifrån huset i Mjöhult. Hon gör sina knäckebröd för hand hemma i det egna köket och hennes mormors tunna glas är mall för de runda små bröden. Efter hand fick mindre delikatessbutiker upp ögonen för hennes knäckebröd och hon började sälja till dem och fortsatte att åka runt på olika marknader i Skåne. I dag har hon dragit ner på tillverkningen av knäckebröd och säljer enbart själv på marknader, främst hos Vikentomater på lördagar.

Numera är parmesanost en stor del av verksamheten. Dottern är gift med en mjölkbonde i Italien och de lämnar sin mjölk till det lokala mejeriet, som tillverkar parmesanost. Försäljningen av parmesanosten har också tagit mer tid och med hjälp av sönerna har hon fått igång en internetbutik och från en liten bod i uthuset säljer hon sina varor.

Catharina är 72 år och pensionär, men hon trivs så bra med sitt företag att hon tänker hålla på så länge hon orkar.  - Gudskelov har jag energi. Jag har alltid varit full av energi och jag brukar säga ”Ät lite parmesanost varje dag så blir du pigg”



Och jag kan verkligen rekommendera de där knäckebröden och parmesanosten - och gärna tillsammans med en klick god marmelad på. Själv äter jag dem med parmesanost och tomatmarmelad, som även den är närproducerad. Nämligen av de som arbetar i personalrestaurangen på jobbet! :)

Tack för denna veckan - nästa vecka träffar ni Nellie igen!
Kram Jennica

1 kommentar: