29 oktober 2011

Tanten är tillbaka

Läste en kul artikel härom dagen om att Tanten är på väg tillbaka! :)

Ingen vill väl egentligen förknippas med ordet tant, men när jag läste artikeln så stämde mycket in på mig, om än inte allt! Men visst gillar jag att gå i skogen, baka, odla pelargoner och köpa vintage. Och inte för att jag gör det så ofta, men jag hade gärna gjort egen sylt och saft. Jag gillar ju handarbete och att pyssla. Och ordning och reda är ju inte heller fel.

Det som motsäger mig som tant enligt artikeln är dock att tanten inte bryr sig om vilken sorts burk hon lägger sylten i, det ska mest vara praktiskt. Själv föredrar jag ju snyggt OCH praktiskt!

Något av det roligaste i artikeln var alla nya ord vi använder om saker och ting som faktiskt hängt med väldigt länge, det är bara det att nu har det blivit "inne". Här kommer några exempel:

* Bättre begagnat har blivit vintage.
* Syjunta blev stick-café.
* Att piffa till har blivit till pimpa.
* Skorpor blev biscotti och muffins blev cupcakes.
* Långkok kallas nu för slow food.

I Elin Eks bok "Supertanten" kan ni läsa mer.

Så - är ni Tanter?! :)

Ha en fortsatt härlig helg!
Kram Jennica

2 kommentarer:

  1. Hej hej!

    Oja, jag är en 31 årig tant:) Jag lånade den boken också. Min svärmor på 76 skrattade gott åt mig.

    Du jag behöver inte tidningen än så länge. Det går riktigt bra att läsa på ipaden.

    Kram o trevligt söndag!

    SvaraRadera
  2. Japp, jag är en 32-årig tant. Brukar kalla mig själv pensionären, and I like it :-D

    SvaraRadera