11 oktober 2011

Svar på frågestund

Jag och Nellie presenterade ju oss här på bloggen för ett tag sedan, och vi hade också en liten frågestund där ni kunde ställa frågor till oss om ni ville. Nu blev det ju ingen anstormning precis :) men jag ska ändå ta och svara på de frågor som vi fick. Nellies svar kan ni läsa här, om ni missat dem.

Jag skulle vilja veta lite mer om din bakgrund, vad du jobbat med och hur det kom sig att du / ni startat eget?
Jag började plugga ganska sent, jag var 27 år när jag började. Jag gick då en två-årig utbildning som hette Informationsteknik, det var en kvalificerad yrkeshögskoleutbildning som innehöll en hel del praktik. Vi hann med en hel del kurser under dessa två år, så utbildningen var ganska bred.  Ett par exempel på det vi läste är programmering, databaser, webbsideutveckling, marknadsföring, engelska, projektledning och lite annat.
Innan min utbildning jobbade jag med allt möjligt i en salig blandning, dock inte samtidigt! På repetoaren står arbete i tvättfabrik, kiosk, badmintoninstruktör, administrativt arbete på socialbyrå, lärarvikarie, elevassistent, skolbibliotekarie, arbete med att bygga upp en fritidsklubb för mellanstadiet samt administratör på en gymnasieskola!
Just nu arbetar jag på IKEA, där jag började för 10 år sedan som projektledare på IKEAs IT bolag. Nu arbetar med på IKEA FAMILY tillsammans med Nellie.

Hur kom det sig att vi startade eget då?
Som Nellie redan har skrivit så lärde vi känna varandra på jobbet, och vi upptäckte att vi hade en hel del gemensamt - som intresset för att pyssla! Vi stod på några julmarknader tillsammans och eftersom vi båda är ganska drivna och "vill mycket" så låg tanken på att starta något eget tillsammans inte så långt borta. Vårt namn Kanel & Cayenne kom vi dock på innan vi startat företaget, faktiskt innan vi ens bestämt oss för att starta något ihop!


Att ha en egen butik har varit en dröm hos mig länge och att kunna utveckla den idéen tillsammans med en av de allra bästa människor jag känner är fantastiskt! Att få utlopp för den kreativitet jag har och de idéer som poppar upp i huvudet är himla kul och att själva få bestämma och påverka känns bra. Och drömmen om att få göra detta på heltid är fortfarande stark! :)

Vad inspirerar dig i inredningsvärlden?
Jag älskar tidningar! Inredningstidningar, modemagasin, olika typer av tränings- och må bra tidningar.....jag skulle kunna köpa hur många som helst! De, tillsammans med alla de bloggar jag dagligen går igenom, är mina största inspirationskällor. Jag gillar verkligen bloggvärlden och de möjligheter som den för med sig, både när det gäller inspiration men även de möjligheter till att knyta kontakter, få energi och upptäcka nya saker.

Jag har väldigt svårt att beskriva min inredningsstil. Jag har svårt att placera mig i ett fack. Under många år, när jag var lite yngre, så tyckte jag att det var viktigt att försöka att hitta min stil. Att kunna placera mig i ett fack. Nu, när jag är äldre och kanske lite klokare :) , så inser jag att det inte är speciellt viktigt. Min stil varierar över tid, ibland från dag till dag! Men jag tror nog att jag har någon form av grundstil och den är nog ganska enkel tror jag. Ganska rena linjer, inget krusidull men sedan så älskar jag att piffa med färg, form och olika typer av material. Jag gillar att blanda oväntade kombinationer!

Tja, det var lite mer om mig!

Kram Jennica


4 kommentarer:

  1. Tack! Spännande att få veta lite mer om er! Kram

    SvaraRadera
  2. Å så spännande att få läsa lite mer om er och er historia tillsammans.

    SvaraRadera
  3. Så roligt att få veta lite mer om den andra halvan också!

    SvaraRadera
  4. Sådant här är intressant att läsa tycker jag, personliga saker! Roligt att få läsa lite mer om personen bakom en blogg, tack för det!!!

    Stoooooooooooor kraaaaaam till dig från mig!!
    /aka

    SvaraRadera