16 oktober 2011

Underbar upplevelse

Idag har jag varit med om något fantastiskt! Jag har varit med och tittat på när man har drivit 50 stycken vilda islandshästar från en hage till en annan, och min sambo och dotter hjälte till! Vilken upplevelse och vilka underbart vackra djur! Jag är fortfarande helt uppfylld av denna upplevelse och kan inte sluta tänka på det.

Vi bor vid Järavallen i Skåne, och Järavallen är ett naturreservat. Längs havet löper några stora vidsträckta hagar och sedan ungefär en månad så går det 50 vackra islandshästar där. Nu vet vi att detta är hingstar och vallackar som är mellan 1-3 år gamla och som är vilda, dvs ej inridna. Oj! vad vackra de är! Dessa hästar behövdes av olika anledningar flyttas från en hage till en annan, och eftersom de är vilda så tar man inte dem en och en med grimma och grimskaft precis! Man måste driva dem i flock och här var man dessutom tvingade att driva ut dem i havet en liten bit, runt en brygga. Väldigt spännande!

Det var ungefär 8 vuxna och 3 barn som hjälpte till och efter mycket arbete i en timme, så fick de till slut ner dem i en fålla vid vattnet och så över på andra sidan! Det är enormt mäktigt att se en flock på 50 hästar med böljande manar komma rusande!

Dessa hästar tillhör Kvarnbacka och här kan ni läsa mer om dem!

Tyvärr blev inte bilderna så väldigt bra. Ursäkten är att jag stod med min 2,5-åring på bryggan och tittade på. 2,5-åring på en brygga.....jag behöver nog inte säga så mycket mer! :)

Nu tackar jag för mig och lämnar över bloggen till Nellie!
Kram Jennica





Denna bild från www.kvarnbacka.se

1 kommentar:

  1. Låter verkligen fantastiskt. Hästar är vackra djur och desto fler desto vackrare :)

    Må så gott!

    //Johanna

    SvaraRadera