13 december 2011

Saffran och Lucia

Igår var det stora lussebaket här hemma. Tyvärr inte tillsammans med min kära mamma som annars är tradition, nej det var faktiskt bara jag ( och Sprallis i magen, så helt ensam vara jag inte :). Men blev det inga klassiska lussekatterm istället blev det saffransbullar, kryddade med lite kardemumma. Det blev smarrigt det också! :)

Idag är det Lucia och Jill Johnson sjunger vackert i Göteborgs domkyrka (på TVn). Det är en vacker högtid (kan man kalla det det?) tycker jag, massor av levande ljus och vacker sång. Så fint och rogivande. Så skulle man ju börja alla dagar på vinterhalvåret - tända massa ljus och lyssna på skönsång!

Här kommer lite bilder från mitt alternativa lussebak. Receptet hittar ni här. När bullarna svalnat ska man pensla dem med smält smör och doppa dem i socker, men det hoppade jag över. Det man man ju göra sen när de ska serveras istället. Nu ligger det fyra fulla påsar i frysen. :) Jag önskar er en härlig lucia-dag! /Nellie

 saffran och socker
  degen innan jäsning
   degen efter jäsning, med mer smör, socker och kardemumma
 små runda bullar
 många bullar blev det



4 kommentarer:

  1. Mums, kan bara gissa hur gott de smakade och att de verkligen måste vara supergoda när de doppats i socker.... kan tro att de skulle gå hem hos barnen här hemma. När frysen har börjat medge lite bakning (full så den håller på att sprängas...) så ska jag nog testa ditt recept!

    Ha en bra dag och försök behålla den härliga lugna känslan efter lussemys!

    kram

    SvaraRadera
  2. Jaså minsan en sprallis i magen! Det var ju kul. Har jag missat.

    SvaraRadera
  3. Jag har gjort två omgångar. En med vanliga, med pärlsocker på. Och så en med vit choklad. Men tusan, dom vanliga är helt klart godast!

    När är det nu Sprallis har planerat utgångsdatum?

    SvaraRadera
  4. Vad kul med "sprattlet" i magen:)

    Det börjar närma sig eller?

    Bullarna ser fantastiskt goda ut.

    Kram

    SvaraRadera