6 december 2011

Wellness

På jobbet (vårt "vanliga jobb", inte Kanel & Cayenne!) har vi denna hösten ett antal aktiviteter som går under namnet Wellness. Detta innebär olika typer av föreläsningar som alla handlar om ämnen som får oss att må bra, ta hand om oss själva på ett eller annat sätt. I förra veckan så fick vi besök av en tjej som presenterade yoga för oss. Hon berättade om henne upplevelser av yoga, om yogans historia och vi fick även prova på ett par olika övningar.

Idag var det dags att prova på ett helt yoga pass, första tillfället av tre. Jag har testat ett par gånger tidigare och jag tycker verkligen om det. Nellie utövar yoga regelbundet och hon är även utbildad instruktör. Det var ju inte länge sedan hon skrev om det underbara Yoga retreat som hon varit på!

Men idag så fick vi alltså prova på i ungefär 45 minuter och det gav oss en underbar paus mitt på dagen. Efteråt så var vi allihop varma, mjuka i kroppen och fyllda av ett lugn som vi verkligen försökte hålla kvar så länge som möjligt. Jag är allt annat än van vid att utöva yoga, jag är stel som en pinne och min balans är inget vidare. Men jag hade så gärna velat göra detta regelbundet för att bli mjukare i kroppen, få bättre kroppskontroll och för att träna upp min förmåga att totalt kunna fokusera på "här och nu". Det är något av det som gör mest intryck på mig när det gäller yoga, det är den känslan man får i hela kroppen när man totalt koncentrerar sig på nuet och på sin andning. Man blir så otroligt närvarande i sin egen kropp. Det är väldigt svårt att förklara, det är en speciellt känsla som påverkar mig starkt.

Om ni aldrig har provat på yoga och får möjlighet att göra det - PROVA! Det är väl värt det!

Kram Jennica

3 kommentarer:

  1. Jag gick på yoga under graviditeten, och skulle gärna göra det igen! Nu hinns det dock inte med mer än ett träningspass Core i veckan, de andra dagarna går alldeles för fort... Men. Snart kanske.

    SvaraRadera
  2. Härliga aktiviteter ni har på jobbet. Yoga är verkligen underbart, har även testat Bikramyoga (yoga hög värme och hög luftfuktighet) en mycket härlig upplevelse.

    En annan aktivitet som hjälper till för att vara mer närvarande är att jobba med mindfullness, det kan jag verkligen rekommendera.

    Kram

    SvaraRadera
  3. Låter spännande, har också funderat på yoga. Kanske något man borde prova alltså!

    /Susann

    SvaraRadera