26 december 2011

Secret Santa

Julklappar, hur ställer ni er till detta? Min ståndpunkt är att det kan lätt bli lite för mycket, eller snarare för många. Jag gillar tanken på att visa sin uppskattning för de fina  människorna man har omkring sig genom att ge varandra presenter. Då hade julklappshandeln inte varit så hysterisk och jobbig. Istället verkar det mest ångestframkallande hos de flesta, och till och med en tävling om vem som blir klar först, eller sist. I vår familj har vi inga julklappar, eller jo, det är inte helt sant, vi spelar faktiskt julklappsspelet. Det kommer säkert ändras när vi får barn men jag hoppas att vi kan hålla det på en rimlig nivå. En eller två klappar till barnen kan väl vara ok, det är överflödet jag är mest emot. Missförstå mig rätt, jag gillar verkligen att ge bort presenter, men jag föredrar att göra det när andan faller på, snarare än när jag känner mig tvingad till det.

Vart vill jag komma med detta nu då..? Jo, the Secret Santa movement.

I år köpte vi en get, en kaffeplanta och en höna som vi gav bort i julklappsspelet. Det blev en hit! Det känns så bra att veta att det kommer någon som verkligen behöver det till gagn. Hoppas på fler presenter av denna sort framöver!

Ha en fortsatt bra julhelg! Ni som har fått fina julklappar, njut av dem, det är ju det som är meningen med dem. :)





2 kommentarer:

  1. Vilka jättebra julklappar! Det ska jag ta med mig till nästa års julklappsspel.

    SvaraRadera
  2. Jag tycker också det är jobbigt med julklappar. Och även att få. Jag skulle önska att vi skippade julklappar helt, för jag uppskattar (tyvärr) inte att få en chokladask och annat sånt "onödigt". Något hembakt, eller personligt gjort hade jag däremot gärna fått. Något som det ligger en tanke bakom. Håller med om att det lätt blir överflöd till barnen också. Framförallt till Vilmer som just nu är yngst i hela släkten (på bådas sidor) och då får massor... Suck.

    SvaraRadera