3 januari 2012

Årets färg

Varje år utses årets färg av trendspanare från olika färgföretag, där Pantone är det ledande. 2012 heter årets färg Tangerine Tango.  Årets färg är ofta symbolisk och handlar om saker utöver enbart färgtrender. Världsläget påverkar, men även vad folk känner, tycker och tänker. Men givetvis är färgen en trendfärg som kommer att synas i kläder, accessoarer och inredning.


I Pantone Fashion Color Report Spring 2012 samsas Tangerine Tango med varma Solar Power, lila Bellflower, knallrosa Cabaret, mörkblå Sodalite Blue, blekgröna Margarite, pastellrosa Sweet Lilac, grå Driftwood, turkos coockatoo och sandbeige Starfish.


Årets färg är en färg som det säkerligen råder olika meningar om. Tangerine, som på svenska betyder mandarin, är en orangeröd nyans. Orange beskrivs som en varm färg, den är exotisk men ändå familjär. Personligen är jag absolut mer förtjust i röda färger som drar åt det blå hållet, dvs rosa, cerise och lila. Men tangerine är kanske precis den energikick som vi behöver vid denna tiden på året?!

Personligen är jag inte den som följer trender slaviskt, jag väljer det jag tycker är fint. Däremot är det klart att man påverkas av trender eftersom man blir matad med dem på nätet, via bloggar och olika tidningar och magasin. Årets orangeröda färg är en färg som jag troligen valt bort i vanliga fall, men genom att den nu uppmärksammas så kanske jag faktiskt kommer att välja den på enstaka plagg, accessoarer och inredningsdetaljer. Varför inte utmana sig själv att prova något nytt? Se här för inspiration!

// Jennica




2 kommentarer:

  1. Nja... för mig blir det nog inget orange... Gillar inte den färgen, efter att ha haft lejongul-orange-terracottafärgade väggar i vardagsrummet ALLDELES för länge ;) Men då hade jag orange ljuslyktor till, faktiskt... ;) Men nä, jag har haft min beskärda del av orange ;) Orange kläder klär jag inte i, då mitt hår är rött... ;) Jag "försvinner" en smula ;)
    Kram / Maria

    SvaraRadera
  2. Jag köpte just ett par byxor och en kofta en den färgen så jag hoppas att det gäller kläder också :) Fast det var i och för sig på rea så jag är säkert hopplöst ute. Men jag gillar färgen i alla fall!

    SvaraRadera