26 januari 2012

Fler vårtrender

Det finns en kvinna från Holland som heter Li Edelkoort och hon brukar kallas trendorakel. Ingen dålig titel, eller hur?! :) Hon har precis besökt Stockholm och berättade om trenderna inför det nya året. Ledorden var hållbarhet, naturnära och lugn och ro - som motvikt till stress, överkonsumtion och miljöförstörelse. Framtidens trender är jordnära.

Den rena och enkla estetiken som hämtar sin inspiration från Japan kommer att synas både i material och på färgvalen, så som betong, obehandlat trä och väldigt lätta färger. 

"Det tjugoförsta århundradet är fullt av utmaningar, men jag tror på att fokusera på de små vanliga upplevelserna i hemmet och i livet. De som lyfter vardagen." säger Li Edelkoort.

Hon pratar mycket om bliss, en förmåga att ta tillvara det som skänker en sinnesro varje dag. Det kan vara ett tänt ljus, doften av nybakat bröd, att duka bordet för några kära eller bara känslan av att bädda rent med favoritlakanen.

Halleluja, säger jag! :) Och tänker på den artikeln som jag och Nellie skrev till Yourlife i somras. Och så ler jag lite.... :)

Li Edelkoort talar vidare om att en stark tendens är att bostaden kommer att vara i ständig förändring, men med små medel. Genom att byta ut textilier och skapa arrangemang med de saker vi redan har i hemmet, förändrar och förnyar vi vårt hem. Hemmet blir en trygg vrå där vi samlar kraft mitt i livet. Och vi skalar ner - hellre litet, välplanerat och snyggt än stort och vräkigt.

"Ett personligt hem skapar du genom att vara modig nog att följa din egen röst!".

Kram Jennica

Bild från Livet Hemma

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar